Geen categorie

Tips voor gezonde lunchpakketjes

Met een bammetje, sultana reep en pakje drinken lijken we een aardig lunchpakketje te hebben samengesteld, maar om je kind écht te voorzien van de juiste voedingstoffen moeten we net iets langer in de keuken staan. Een beetje extra moeite om je kind moeiteloos door de dag te helpen, daar doen we het voor!

Gedurende de dag hebben kinderen van alle voedingsstoffen een beetje nodig. Hoewel we goed bezig denken te zijn, geven we ze over het algemeen veel koolhydraten en suikers: Een boterham met hagelslag voor ontbijt, een ligakoek voor het 10-uurtje, een broodje pindakaas voor lunch en een ‘fruitsapje’ voor de vitaminen.

Al deze suikers zorgen voor een sterke schommeling in hun bloedsuikerspiegel. Hierdoor zit je kind stuiterend in de klas, maar ploft het aan het einde van de dag uitgeput neer voor de tv. Voor een constante energie toevoer heeft je kind koolhydraten nodig uit volkorenproducten, zoals bruin brood, vers fruit, groenten, bonen, pinda’s en melkproducten.

Daarnaast hebben kinderen eiwitten nodig, zelfs meer dan volwassenen. Ze zitten volop in de groei en hebben deze bouw- en brandstof nodig voor hun spieren. Ook helpt een voldoende inname van eiwitten hun weerstand versterken, wel zo handig met al die snotneusjes op school.

Inspiratie nodig? Vul eens een paar volkoren wraps met kipfilet en restjes groente die je nog in de koelkast hebt liggen. Of zoals deze BLT wrap, met bacon, lettuce & tomato. (Via Weelicious)

Lunchbox wraps

Is je kindje een moeilijke eter? Met deze bananen honing pannenkoekjes scoor je punten! Ze zijn gezond, makkelijk te maken en een heerlijke traktatie. (Via Donna Hay)

Bananen honing pannenkoeken

De groei van je kind volop stimuleren? Rol dan eens wat groente op in mager vleeswaren, bind er een strikje van bieslook omheen en je gezonde snack is klaar! (Via Nom Nom Paleo)

Lunchbox kind

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *